2024-03-18, 週一 11:18

Embark on a Magical Math Journey!驚奇有趣的魔法數學之旅!

Wagor Elementary hosted an annual Math Week in order to cultivate students' interest in math. This year, teachers from grades one to five were creative in integrating Harry Potter based themes with holiday assignments. These assignments were successful in making math both fun and practical. Let's delve into the mysterious world of magic!   

Our First Graders, who are all lively and full of spirit, participated in various magical activities such as crafting their own timely owl messengers which helped to instill time management skills.

Second grade students embarked on magical adventures by creating personalized maps to document their journeys.

Our Third Graders, aspiring train designers, applied math concepts to design unique Hogwarts Express trains.

Fourth Graders received invitations to Hogwarts Castle, and were tasked with creating detailed maps of the castle.

Our Fifth Graders, as future architects, used math concepts to build a new version of Hogwarts Castle as a template for the school's future magic school.

Through these creative endeavors, students showcased determination and resilience, embodying a commitment to learning and confidence. By combining math, fun, and creativity to their projects, the students emerged energized and refreshed to face the challenges of the new semester with renewed vigor and confidence.

 

    為培養學生對數學的興趣,葳格小學每學年都會舉辦數學週活動,除了課堂的知識外,今年一到五年級的老師發揮創意設計寒假作業,並結合葳格本年度的主題―哈利波特,讓孩子們感受數學知識有趣及實用的一面,接下來就讓我們一起進入神秘的魔法世界吧!

 

    首先,活潑有朝氣的一年級小魔法師需要參加各種魔法活動,為了能準時參加活動,他要製作一隻貓頭鷹信使。貓頭鷹信使非常守時,會在時間內送達信件,所以能陪孩子建立時間的觀念,提醒孩子注意時間,養成守時的好習慣!孩子利用發下的材料瓦楞紙板、雲彩紙、掛勾時鐘機芯組等材料,發揮創造力,製作出自己專屬的貓頭鷹信使!

    接著,充滿創意的二年級又會有什麼驚喜的表現呢?二年級的小夥伴前往九又四分之三月台開啟一連串冒險,他們要製作出屬於自己的魔法地圖,紀錄屬於他們的魔幻之旅。魔幻之旅將會在哪裡開啟?過程中又會經過哪些地點?而魔幻之旅又是在什麼時刻發生的呢?孩子利用紙板、時鐘附件,蒐集旅行照片或票等材料,將旅途繪製成獨一無二的立體地圖。

    霍格華茲特快車即將開進月台,請小小魔法師們注意!原來是三年級的特快車設計家在進行試驗,他們運用學過數學概念:直角、銳角、鈍角、正方形、長方形,再加入其他元素,設計一輛與眾不同的霍格華茲特快車,讓我們來看看他們設計的霍格華茲特快車是什麼樣子呢?是擁有蒸汽火車頭的復古列車,還是高科技感十足的現代列車?

    就在寒假前,四年級的孩子們收到一張邀請卡,邀請他們到霍格華茲城堡。聽說,霍格華茲是座位在蘇格蘭高地一個山湖旁的城堡,充滿了神秘的色彩。城堡裡有廣闊的斜坡草坪、花壇與菜園、黑湖、禁忌森、幾個、四個學院,以及標準的魁地球場……。孩子們要利用PP板及輕黏土繪製一張城堡的詳細地圖,才不會在城堡中迷路。好想趕快去看看這些場景,是否真的如書中所說,充滿了魔幻與不可思議呢?

    在不遠的未來,葳格小學將在魔法世界裡成立魔法分校,身為葳格華茲學院建築魔法師的五年級孩子,利用數學學到的柱體、錐體和球的概念,發揮巧思蒐集生活中其他紙盒,在珍珠板上建造一座名為霍格華茲2.0的新版霍格華茲城堡,當作葳格小學未來建造分校設計模板。

    在這次兼具創意及創造力的設計活動中,小小魔法師們不僅僅是完成了一項任務,更是展現了他們的決心和毅力。這樣的努力是值得稱讚的,它代表了對學習的承諾和對自己的信心。接下來,孩子會帶著活力更自信的面對新學期的挑戰!  

1

101黃培睿

102高靚

104羅睿妍

105 陳品妤

106張博宇

107林郁菁 

201-林祐安

202-10 徐瑞晨

203-5

204-10

205-1

206

207-24

3

31

303林紹逢

306呂欣嬡

307鄭洵智

30421陳沁瑜

30505張晉綸

4

41

42

44

45

46

49

52

501吳軒皓

502周沐熹

503黃翊玲 50407楊沅睿1

五年七班14江泰樺